Anotace studijního programu
Cílem studia je získat ucelenou teoreticko-praktickou kvalifikaci potřebnou pro výkon profese učitele všeobecně vzdělávacích předmětů pro střední školy.
Profil absolventa
Absolvent studia:
– prokazuje široké a hluboké znalosti a porozumění předmětu a rozsahu oboru odpovídajícímu soudobému stavu poznání, čímž získává ucelenou teoreticko-praktickou kvalifikaci potřebnou pro výkon profese učitele všeobecně vzdělávacích předmětů,
– prokazuje porozumění možnostem, podmínkám a omezením využití poznatků souvisejících oborů, je schopen sebereflexe a sebezdokonalování v pedagogické činnosti,
– získává široké a hluboké znalosti a porozumění teoriím, konceptům a metodám odpovídajícím soudobému stavu poznání v oboru, má vědomosti a dovednosti z oblasti organizace práce, jednání s lidmi, dovede uplatňovat pedagogický takt při jednání s rodiči a sociálními partnery školy a zejména při výchovně vzdělávací práci s žáky, čímž vytváří příznivé psychosociální prostředí pro učení,
– umí s využitím odborných znalostí samostatně vymezit a tvůrčím způsobem řešit teoretické a praktické problémy v rámci svého oboru, dokáže uplatňovat obecné didaktické i speciální pedagogické vědomosti a dovednosti umožňující pracovat s žáky odlišného sociokulturního prostředí a s žáky se specifickými vzdělávacími potřebami,
– umí zvolit vhodné metody hodnocení procesu výuky a výsledků učení, včetně sebehodnocení žáků,
– umí použít některé z výzkumných postupů v daném oboru způsobem umožňujícím získávat nové původní informace, díky čemuž je schopen implementovat do reálného edukačního procesu moderní vyučovací trendy a strategie,
– umí samostatně řešit náročné situace, je schopen řešit etické a legislativní problémy spojené se vzdělávacím procesem,
– umí jednat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v alespoň jednom cizím jazyce,
– je motivován k dalšímu vzdělávání ve svém oboru a prohlubování svých pedagogických kompetencí,
– umí diagnostikovat vědomosti a dovednosti žáků s ohledem na jejich individualitu a na vzdělávací a sociální kontext,
– má schopnost pedagogického myšlení, rozumí základním pedagogickým problémům a uskutečňuje výchovná rozhodnutí včetně pedagogické a psychologické intervence,
– dokáže rozvíjet kritické myšlení žáků a uplatňovat moderní metody ve výuce, je schopen se samostatně a odpovědně rozhodovat v nových nebo měnících se podmínkách,
– je schopen provést didaktickou analýzu učiva a je prakticky připraven k realizaci vhodných forem a metod výuky k zajištění výchovně vzdělávacích cílů všeobecně vzdělávacího předmětu,
– má dovednosti potřebné k ovládání nových technických prostředků, moderních výukových technologií a je schopen vyrovnat se s nároky informační společnosti.
Absolventi získávají kvalifikaci učitele biologie na střední škole podle § 9 zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících.
Typické pracovní pozice, které může absolvent zastávat
Učitel všeobecně-vzdělávacího předmětu biologie na střední nebo základní škole.
Základní informace o studijním programu
Název programu | Učitelství biologie pro střední školy | Fakulta | Přírodovědecká fakulta | |
Místo | Ústí nad Labem | Typ | navazující magisterské | |
Číslo oboru/kód | xxx | Forma | prezenční | |
Udělovaný titul | Mgr. | Jazyk | Čeština | |
Termín přihlášek | 31. 3. 2025 | Délka studia | 2 | |
Maior/Minor | Učitelství chemie pro střední školy, Učitelství fyziky pro střední školy, Učitelství geografie pro střední školy, Učitelství matematiky pro střední školy, Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy, Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy, Učitelství tělesné výchovy pro střední školy, Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy |