Anotace studijního programu
Studijní program Učitelství chemie pro střední školy je primárně nabízen absolventům bakalářského studia chemie pro vzdělávání, popř. dalším bakalářským sdruženým studijním programům v oblasti chemie. Cílem studia je připravit komplexně vybavené absolventy jak po stránce odbornosti v oboru chemie, tak po stránce pedagogické, psychologické a didaktické. Základní tematické okruhy, ve kterých student získá široké a hluboké znalosti a porozumění, jsou pedagogika, pedagogická psychologie, obecná didaktika, didaktika chemie, teorie a praxe učitelské profese, znalosti z odborné chemie včetně bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, speciální pedagogika a inkluzivní didaktika. Těžištěm studijního programu je moderní didaktická průprava v daném oboru a zvýšený akcent na absolvování různých typů pedagogických praxí. Cílem studia je rovněž studenty naučit provést didaktickou analýzu učiva, připravit a realizovat výuku s využitím vhodných forem a metod výuky, ovládat moderní výukové technologie a prostředky. Předpokládá se, že znalosti a dovednosti, které student v magisterském stupni získá, si v rámci celoživotního vzdělávání dále bude doplňovat a prohlubovat.
Realizace studijního programu je motivována výrazným společenským požadavkem na zvýšení počtu absolventů učitelství v Ústeckém kraji, a zvláště pak učitelů chemie. Absolvování navazujícího magisterského studijního programu je rovněž zákonem stanovenou kvalifikační podmínkou pro vykonávání povolání učitele na střední škole a druhého stupně základní školy. Absolvováním studijního programu se studenti stávají osobou odborně způsobilou, která je podle zákona 258/2000 Sb. oprávněna k samostatnému nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi.
Studium v kombinované formě umožní rozšíření kvalifikace rovněž pracovníků z praxe, kteří v současné době o studium tohoto typu projevují zvýšený zájem a umožní rovněž nárůst podílu kvalifikovaných pracovníků v oboru chemie.
Profil absolventa
Absolventi se uplatní jako učitelé chemie na gymnáziích, na středních odborných školách, popřípadě na nižším stupni víceletých gymnázií a na druhém stupni základních škol. Díky získání odborné způsobilosti pro nakládání s chemickými látkami je rovněž možné získat uplatnění v laboratorních a měřících provozech, firmách, specializovaných laboratořích, v ekologicky zaměřených institucích, institucích zaměřených na informatiku, v akademické sféře a v dalších institucích zabývajících se vědou, výzkumem, vývojem a inovacemi.
Typické pracovní pozice, které může absolvent zastávat
Učitel druhého stupně základní školy nebo učitel střední školy
Instruktor ve střediscích volného času (zájmová činnost)
Pracovník ve vědecko-popularizačních centrech, v redakcích, nakladatelstvích a médiích nebo ve státní správě
Pracovník ve výzkumných laboratořích či jiných institucích zabývajících se problematikou chemie či jiné příbuzné disciplíny (absolvent je podle zákona 258/2000 Sb. osobou odborně způsobilou, která je oprávněna k samostatnému nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi)
Základní informace o studijním programu
Název programu | Učitelství chemie pro střední školy | Fakulta | Přírodovědecká fakulta | |
Místo | Ústí nad Labem | Typ | navazující magisterské | |
Číslo oboru/kód | xxx | Forma | prezenční | |
Udělovaný titul | Mgr. | Jazyk | Čeština | |
Termín přihlášek | 16. 8. 2024 | Délka studia | 2 | |
Maior/Minor | Učitelství biologie pro střední školy, Učitelství fyziky pro střední školy, Učitelství geografie pro střední školy, Učitelství matematiky pro střední školy, Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy, Učitelství tělesné výchovy pro střední školy |