Anotace studijního programu
Cílem magisterského studijního programu Speciální pedagogika – poradenství je připravit absolventa tak, aby byl erudován v oblasti speciální edukační podpory jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami a uměl vhodně reagovat na inkluzivní trendy ve vzdělávání.
Studijní program Speciální pedagogika – poradenství vede posluchače ke vnímání jedince se speciálními vzdělávacími potřebami a jeho rodiny v širším kontextu filozofických, sociologických, pedagogických, speciálněpedagogických a psychologických koncepcí vztahu člověka a společnosti i soudobého pojetí komplexní péče o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami. Studijní program akcentuje interdisciplinární vazby speciální pedagogiky a je v souladu se Standardy AK pro SP Speciální pedagogika. Navazující magisterský studijní program Speciální pedagogika – poradenství připraví posluchače po stránce teoretické i praktické na budoucí výkon profese v oblasti speciálněpedagogického poradenství a diagnostiky. Získané znalosti, vědomosti a potřebné kompetence mohou absolventi uplatnit např. jako poradenští pracovníci – speciální pedagogové ve školských a školních poradenských pracovištích, ve školách nebo školských zařízeních s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo ve školách a školských zařízeních s upraveným vzdělávacím programem pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Profil absolventa
Absolvent rozumí a je schopen aplikovat systém speciálně pedagogické péče v oblasti speciálněpedagogického poradenství a diagnostiky a orientuje se v kompetencích jednotlivých subjektů participujících v péči o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami.
Absolvent bude schopen poskytovat speciálněpedagogickou diagnostiku a poradenské služby dětem, žákům a dospělým se zdravotním postižením či jiným znevýhodněním včetně jejich zákonných zástupců a vzdělavatelů. Absolvent disponuje poznatky z oboru speciální pedagogiky, z příslušných propedeutických disciplín, ze speciálně pedagogické diagnostiky, intervence a poradenství. S diagnostickou a poradenskou činností souvisí připravenost absolventa na včasnou intervenci, použití konkrétních podpůrných opatření s adekvátní volbou speciálněpedagogických metod a technik, které pomohou jedinci odstraňovat, kompenzovat, případně stabilizovat či zmírňovat jeho specifické problémy v kontextu vzdělávání a celkové kvality života. Absolvent má rozvinuty pedagogické a komunikativní dovednosti, ovládá alternativní komunikační techniky a práci s digitálními technologiemi.
Základní informace o studijním programu
Název programu | Speciální pedagogika-poradenství | Fakulta | Pedagogická fakulta | |
Místo | Ústí nad Labem | Typ | navazující magisterské | |
Číslo oboru/kód | N0114A300130 | Forma | prezenční | |
Udělovaný titul | Mgr. | Jazyk | Čeština | |
Termín přihlášek | 29. 3. 2024 | Délka studia | 2 |