Anotace studijního programu
Cílem studia ve studijním programu Sociální pedagogika je reagovat na aktuální společenské požadavky v oblasti výkonu práce pomáhajících profesí a připravit osobnostně kompetentního a vzdělaného pedagogického pracovníka, případně sociálního pracovníka, který se bude schopen na podkladě využití vědomostí, dovedností a osobnostních vlastností získaných v průběhu studia zařadit mezi ostatní odborníky působící v pomáhajících profesích v různých oblastech systému výchovy, vzdělávání a sociálních služeb. Cílem studia je připravit odborníky, kteří budou schopni v rámci profesionálního a etického přístupu pomáhat pozitivně ovlivňovat životní podmínky, vzorce chování a jednání či společenské postavení osob ohrožených negativními důsledky nepříznivé životní situace a podobně budou schopni připravovat a realizovat strategie zaměřené na prevenci uvedených rizikových jevů ve společnosti. Svým přístupem tak budou podporovat principy spravedlnosti, rovného přístupu
a sociální koheze ve společnosti.
Profil absolventa
V průběhu tříletého bakalářského studia v programu Sociální pedagogika absolvent získá adekvátní odborné teoretické i praktické kompetence potřebné pro výkon činností spojených s prací sociálního pedagoga, ať již v oblasti vzdělávání, v oblasti sociální či v jiných odpovídajících oblastech veřejné správy a získá rovněž adekvátní odborné teoretické i praktické kompetence potřebné pro výkon činností spojených s prací sociálního pracovníka. Studijní program je zaměřen zejména na práci s jedinci, kteří potřebují podporu a pomoc v oblasti edukace, v oblasti zvládání náročných životních situací a také v oblasti společenské realizace a sebeuplatnění. Zejména se jedná o problematiku ohrožení sociálním vyloučením a jeho negativnímu důsledky, problematiku obtížného uplatnění na trhu práce, problematiku sociokulturních odlišností, problematiku sociálních aspektů zdravotního postižení či znevýhodnění, problematiku závažných socializačních odchylek či problematiku vytváření podmínek pro realizaci inkluzivního vzdělávání (zejména v oblasti sociokulturních a socioekonomických aspektů edukace).
Úspěšný absolvent:
– je schopen realizovat pedagogickou a sociální práci s dětmi, mládeží, dospělými či seniory, připravovat, realizovat a evaluovat edukační, rozvojové a preventivní aktivity či programy;
– ovládá metody pedagogické a sociální práce a je schopen dodržovat principy profesní etiky v rámci výkonu profese sociálního pedagoga či sociálního pracovníka;
– ovládá adekvátní komunikační strategie v oblasti sociální i pedagogické komunikace, případně komunikace s klienty sociálních služeb;
– orientuje se v důležitých metodických a koncepčních přístupech k diagnostice a intervenci ve vztahu k procesům a jevům v pedagogické a sociální realitě;
– na podkladě znalosti základní postupů metodologie pedagogického a sociologického výzkumu je schopen realizovat analytickou a výzkumnou činnost, adekvátně pracovat s jejími výstupy a využívat výsledky této činnosti v praxi;
– ovládá postupy plánování, realizace a evaluace podpory osob náležejícím k různým skupinám ohroženým sociálním vyloučením či k sociálně znevýhodněným kategoriím populace.
Základní informace o studijním programu
Název programu | Sociální pedagogika | Fakulta | Pedagogická fakulta | |
Místo | Ústí nad Labem | Typ | bakalářské | |
Číslo oboru/kód | B0111A190027 | Forma | prezenční | |
Udělovaný titul | Bc. | Jazyk | Čeština | |
Termín přihlášek | 29. 3. 2024 | Délka studia | 3 |