Anotace studijního programu
Magisterský studijní program navazuje na nově akreditovaný tříletý bakalářský studijní program FŽP „Ochrana životního prostředí“.
Cílem studijního programu „Obnova krajiny“ je výchova odborníka znalého problematiky metod obnovy a managementu krajiny, ekologie prostředí včetně znalosti agroekosystémů, krajinného plánování, hospodaření s vodou v krajině, včetně problematiky sucha a klimatických změn, dále se znalostmi z pozemkových úprav, rekultivačních postupů a technologií, v souladu s příslušnými legislativními nástroji. Znalosti absolventa jsou propojeny v návaznosti na nové technologie sběru a tvorby prostorových a ekologických dat včetně jejich vyhodnocení pomocí nástrojů GIS. Navazující magisterské studium prohlubuje odbornost v jednotlivých oblastech revitalizace krajiny zařazením specializovaných předmětů v rámci výběru ze tří skupin povinně volitelných předmětů. Povinně volitelné předměty si student vybírá dle zaměření diplomové práce, dle svých preferencí a možného budoucího zaměření do praxe.
Náplň studijního programu byla konzultována s odbornými pracovišti zabývajícími se obnovou krajiny, se zástupci státní správy, samosprávy a vybraných podniků.
Profil absolventa
Absolvent navazujícího magisterského studijního programu bude odborně připraven na řešení teoretických, projekčních a praktických problémů obnovy krajiny – důsledku její zátěže aktivitami člověka. Uplatní se při řešení konkrétních problémů z oblastí:
- obnovy ekologické stability území, vznik a vývoj kulturní krajiny,
- ochrany, tvorby a úpravy krajiny spojeného s obnovou přírodního prostředí,
- ekologie rostlin, živočichů a krajiny,
- krajinného plánování včetně použití metod GIS,
- rekultivací území s úpravou vodního režimu půdy,
- udržitelných systémů a principů zemědělského hospodaření v krajině, technologie v zemědělské produkci,
- hospodaření s vodou v krajině,
- práce na projektech pozemkových úprav včetně plánu společných zařízení,
- ochrany a změny klimatu v souvislosti s antropogenní činností,
- posuzování pozemků a jejich ekonomického vyhodnocení,
- analýzy územních a rozvojových studií,
- metod vyhodnocování změn v krajině.
Absolvent má možnost se profilovat v tomto studijním programu v rámci povinně volitelných předmětů, a to se zaměřením na:
- geoinformatiku a nástroje GIS v rámci obnovy krajiny,
- problematiku územního a prostorového plánování a managementu chráněných územích pro veřejnou správu,
- prohloubení znalosti ekologie v jednotlivých složkách životního prostředí.
V rámci druhé skupiny povinně volitelných předmětů se může student postupně připravovat na zaměstnání ve státní správě a samosprávě volbou dalších vhodně zaměřených povinně volitelných předmětů – například přípravou na zvláštní odbornou způsobilost v rámci ochrany životního prostředí a procesů EIA.
Uplatní se v odborných projekčních, plánovacích, řídících, provozních a výchovně vzdělávacích organizacích, orgánech ochrany přírody, krajiny a životního prostředí, veřejných institucích (jako jsou např. Ministerstvo životního prostředí ČR, Ministerstvo zemědělství ČR, Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, odbory životního prostředí na krajských a městských úřadech, obcích s rozšířenou působností, pracoviště Agentury ochrany přírody a krajiny, správy národních parků a CHKO, Česká inspekce životního prostředí, organizace jednotlivých povodí, atd.), resortních ústavech zemědělského a vodohospodářského výzkumu a soukromé sféře.
V rámci studijního programu bude sedm předmětů přednášeno v anglickém jazyce. S využitím programu Erasmus+ mají studenti možnost navštívit řadu zahraničních univerzit a prohloubit znalosti především anglického jazyka. Díky lepší znalosti cizího jazyka pak mají lepší uplatnění na pracovním trhu, a to nejen v tuzemských institucích.
Základní informace o studijním programu
Název programu | Fakulta | Fakulta životního prostředí | ||
Místo | Ústí nad Labem | Typ | navazující magisterské | |
Číslo oboru/kód | N0588A030005 | Forma | kombinovaná | |
Udělovaný titul | Ing. | Jazyk | Čeština | |
Termín přihlášek | 30.4.2025 | Délka studia | 2 |