Anotace studijního programu
Bakalářský profesní studijní program PRODUKCE PRO KULTURNÍ A KREATIVNÍ ODVĚTVÍ se soustředí na přípravu kreativních a prakticky vybavených erudovaných pracovníků působících na úrovni středního managementu v kulturních institucích a v procesu produkce kulturních programů a kreativních produktů či aktivit se zaměřením na oblasti výtvarných umění, nových médií, audiovize, designu, grafického designu a užitých umění, jež tvoří podstatnou část kulturních a kreativních odvětví. Studium se zaměřuje na přípravu produkčních pracovníků disponujících kreativním potenciálem a praktickými znalostmi nezbytnými pro procesy plánování, organizace, rozvoje, realizace a řízení tvůrčích aktivit na úrovni různých typů uměleckých a kulturních institucí, designerských studií, workshopů a dílen zaměřených na užité umění, festivalových produkcí, ale také na oblast státní zprávy a samosprávy, respektive kulturní politiky ČR a EU. Studium jako celek, i jednotlivé studijní předměty obsažené v jeho studijních plánech, se věnují vzájemně provázaným problematikám kulturního provozu, kreativního řízení, produkce kulturních programů a kreativních produktů či aktivit (různých typů festivalů, výstav, přehlídek, workshopů, kulturních networkingů, coworkingů i novomediálních eventů, designu her atd.) a současně také získání znalostí o širším aktuálním kulturním a uměleckém kontextu a roli kulturních a kreativních odvětví v procesu posilování potenciálu jednotlivých komunit, zlepšování kvality života, aspektů trvale udržitelného rozvoje a environmentální zodpovědnosti. Pozice produkčních pro KKO úzce souvisí s možností iniciovat a podporovat kreativitu a kulturní vize a skrze různé formáty spolupráce rozhýbat potenciál KKO v daných regionech.
Bakalářský profesní studijní program cílí na různě se profilující kulturně kreativní provozy, které propojují kulturní a tvůrčí akce, rozvíjejí talent a vytvářejí nové služby orientující se na rozvoj a aktuální dynamiku kulturních a kreativních aktivit, kulturního institucionálního zázemí a kulturní produkce. Student získává znalosti a dovednosti potřebné pro produkční práci v oblastech kulturních a kreativních odvětví a je rovněž vybaven kompetencemi spojenými s organizací týmové spolupráce, nalézáním kreativních řešení, plánováním, vícezdrojovým financováním, ekonomickým provozem a produkcí v KKO. Absolvent je díky odborným praxím, které tvoří důležitou část studijního plánu, schopen efektivní aplikace získaných znalostí a dovedností v provozu kulturní instituce i při realizaci dílčího eventu.
V rámci tříletého studia se seznamuje s rolí reprezentanta středního managementu v kulturních a kreativních odvětvích, který umí nejen spolupracovat v týmu, ale také zvládne propojit, organizovat a motivovat kreativce k dílčí spolupráci. Touto zkušeností s praxí se rozvíjí progresivní přístup k profesi produkčního pro kulturní a kreativní odvětví, a to především v souvislosti s pracovními pozicemi uplatnitelnými na trhu práce, ale i v rovině rozvoje schopností potřebných pro vytváření konstruktivní zpětné vazby a dílčí reflexi kreativní a kulturní činnosti. Absolvent je též připraven na další navazující studium v příbuzných studijních programech.
Více informací ke studijnímu programu: https://fud.ujep.cz/produkce-pro-kko/
Více informací k přijímacímu řízení naleznete zde: https://fud.ujep.cz/programy-a-e-prihlaska/
Profil absolventa
Absolvent studijního programu PRODUKCE PRO KULTURNÍ A KREATIVNÍ ODVĚTVÍ disponuje kompetencemi v oblastech arts managementu kultury, produkce kulturně-kreativních projektů a kreativních aktivit. Dále obecným kulturním rozhledem v oblasti vizuálního umění a designu, komunikačními dovednostmi a kompetencemi. Orientuje se v aktuální problematice kulturních a kreativních odvětví, kulturních politik, právní problematiky související s oblastí kultury a kreativních odvětví (duševní vlastnictví). Získává znalosti a dovednosti potřebné pro produkční práci v oblastech kulturních a kreativních odvětví a je rovněž vybaven kompetencemi spojenými s organizací týmové spolupráce, nalézáním kreativních řešení, plánováním, vícezdrojovým financováním, ekonomickým provozem a zázemím v kulturních a kreativních odvětvích.
Absolvent je díky odborným praxím, které tvoří důležitou část studijního plánu, schopen efektivní aplikace získaných znalostí a dovedností v provozu kulturní instituce nebo kreativního studia i při realizaci dílčího eventu. Tyto znalosti a dovednosti je schopen dále uplatnit v rámci své další kariérní dráhy po absolvování studia. V rámci tříletého studia se seznamuje s rolí reprezentanta středního managementu v kulturních a kreativních odvětvích, který umí nejen spolupracovat v týmu, ale také zvládne propojit, organizovat a motivovat kreativce jak k dílčí spolupráci, tak především k tvůrčí realizaci. Touto zkušeností s praxí se rozvíjí progresivní přístup k profesi produkčního pro kulturní a kreativní odvětví, a to především v souvislosti s pracovními pozicemi uplatnitelnými na trhu práce, ale i v rovině rozvoje schopností potřebných pro vytváření konstruktivní zpětné vazby a dílčí reflexi kreativní a kulturní činnosti.
Odborné znalosti absolventa:
– ucelené znalosti o oblastech KKO, především ve sféře výtvarného umění, designu a užitého umění;
– rámcové znalosti z teorie a dějin KKO i přehledu současných uměleckých žánrů a trendů;
– rámcová orientace v příbuzných společenskovědních oborech, a to s vědomím možnosti případných přesahů pro tzv. mezioborovou spolupráci;
– ucelené znalosti základů práva pro KKO a práva ochraňujícího duševní vlastnictví (autorské právo);
– základní povědomí o finančním managementu a marketingových komunikačních strategiích;
– schopnost komunikovat v cizím jazyce, prioritně anglickém, používat oborovou terminologii a představit kulturní projekt nebo kreativní řešení v odborném cizojazyčném kontextu.
Odborné dovednosti absolventa:
– dokáže samostatně komunikovat s aktéry KKO a koordinovat všechny fáze dílčí produkce pro KKO;
– je schopen týmové práce, a to jak v roli vedoucího týmu, tak spolutvůrce realizace aktivit v KKO, tj. orientuje se v provozu kulturního či kreativního subjektu;
– dokáže se orientovat v připravovaných i podpořených projektech a naplánovat jejich dílčí realizační kroky;
– disponuje organizační schopností a dokáže připravit projektový návrh aktivit či činností v oblasti KKO, který reaguje na potřebu rozvoje originality a kreativity, ale i dalších tržních specifik např. v oblasti kulturně-společenského vyžití, případně kreativního vzdělávání či wellbeingu;
– dokáže se orientovat v teoretických a koncepčně vytvořených textech a dále s nimi nakládat pro potřeby produkce v KKO;
– dokáže komunikovat zadání a přesně analyzovat požadavek zákazníka, transformovat jej v krocích pro práci kreativního týmu;
– dokáže připravit podklady pro veřejnou prezentaci kulturního či kreativního produktu;
– disponuje citem pro detail i celkovou reflexi situace, je schopen adaptability během procesů produkce a proaktivně se zapojuje do řešení dílčích problémů při produkci v KKO.
Absolventi naleznou uplatnění jak v České republice, tak v zahraničí, a to v pracovních pozicích jako asistenti kulturních manažerů, projektoví manažeři v oblastech KKO, asistenti a realizátoři eventových a konferenčních aktivit, kulturní produkční, produkční v reklamních agenturách, HUBech i designových a architektonických studiích, samostatní kreativní pracovníci v PR odděleních, ale i jako pracovníci odborů kultury ve veřejné správě. Ve věci rámcového uplatnění tedy tento SP umožňuje absolventovi prosadit se v různorodém spektru aktivit v směřovaných do oblastí KKO – výtvarné umění, nová média, design a užité umění.
Základní informace o studijním programu
Název programu | Fakulta | Fakulta umění a designu | ||
Místo | Ústí nad Labem | Typ | bakalářské | |
Číslo oboru/kód | B0211P310014 | Forma | prezenční | |
Udělovaný titul | BcA. | Jazyk | Čeština | |
Termín přihlášek | 1. 1. 2025 - 28. 3. 2025 | Délka studia | 3 |