Anotace studijního programu
Bakalářský studijní program Speciální pedagogika reaguje na aktuální společenské požadavky v oblasti výkonu práce pomáhajících profesí. Cílem je připravit posluchače po stránce teoretické i praktické pro práci s jedinci, kteří potřebují speciálněpedagogickou podporu a pomoc v rámci edukace a společenského uplatnění.
Bakalářský studijní obor Speciální pedagogika připraví posluchače po stránce teoretické i praktické na budoucí výkon speciálněpedagogické profese v oblasti výchovy, vzdělávání a sociálního začleňování jedinců s potřebou podpůrných opatření ve školských a specializovaných institucích. Studijní program je v souladu se Standardy AK pro SP Speciální pedagogika.
Studijní bakalářský program Speciální pedagogika a jeho zaměření reagují na aktuální společenské požadavky a potřeby korespondující s potřebami a službami Ústeckého kraje v oblasti inkluzivního a speciálního školství. Cílem studia je vybavit speciální pedagogy potřebnými znalostmi, dovednostmi a kompetencemi pro výkon speciálně pedagogické profese v rámci profilu absolventa Speciální pedagogika – intervence.
Profil absolventa
Vymezení výstupních znalostí a dovedností:
Odborné kompetence jsou zaměřeny na všeobecné vědomosti a dovednosti speciální pedagogiky, na odborné speciální znalosti a dovednosti speciální pedagogiky, dále pak na oblast psychologie, psychopatologie, sociologie a vybraných lékařských disciplín. Absolvent ovládá edukační dovednosti, je schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do jejich výuky, ovládá práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na úrovni asistenta pedagoga, je schopen metodologický navrhnout a zpracovat případovou studii žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, má potřebnou orientaci v aktuální školské a sociálně právní problematice zaměřenou na legislativu v oblasti výchovy, vzdělávání a ústavní péče. Absolvent dokáže vnímat jedince se speciálními vzdělávacími potřebami a jeho rodinu v širším kontextu filozofických, sociologických, pedagogických a psychologických koncepcí vztahů člověka a společnosti i soudobého pojetí komplexní péče o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami. Absolvent rozumí systému speciálně pedagogické péče a orientuje se v kompetencích jednotlivých subjektů participujících v péči o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami.
Z hlediska sociálních kompetencí získá absolvent speciálněpedagogické znalosti a dovednosti potřebné pro účinnou komunikaci a práci s jedinci se specifickými vzdělávacími potřebami a znevýhodněnými skupinami populace. Získá také speciálněpedagogické znalosti a dovednosti potřebné pro práci se skupinami populace, u nichž lze předpokládat vznik sociokulturního handicapu a pro práci s jedinci, kteří mají potíže se sociální adaptací. Tyto kompetence budou využitelné v rámci edukace, podpory a rozvoje výše označených skupin populace.
Kvalifikační připravenost na podmínky a požadavky praxe:
Tříleté bakalářské studium programu Speciální pedagogika je koncipováno tak, aby absolventi během studia získali dostatečné teoretické i praktické speciálněpedagogické dovednosti potřebné pro výchovně vzdělávací činnosti s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a sociálně intervenční činnosti s populací, která je specificky znevýhodněná.
Základní informace o studijním programu
Název programu | Speciální pedagogika – intervence | Fakulta | Pedagogická fakulta | |
Místo | Ústí nad Labem | Typ | bakalářské | |
Číslo oboru/kód | B0114A300132 | Forma | prezenční | |
Udělovaný titul | Bc. | Jazyk | Čeština | |
Termín přihlášek | 28. 3. 2025 | Délka studia | 3 |